Halaman

Rabu, 17 Ogos 2011

Ayam Kicap Cik Izah & Sayur Kacang Goreng campur Tauhu

Assalammu'alaikum...


Alhamdulillah..hari ini balik keje mcm biasa...sampai umah pun mcm biasa..time mmg cantik...hehee...singgah kedai beli ayam dan bahan2 nak masak....so menu saya hari ni ialah "Ayam Kicap Cik Izah ( hehee tetibe bagi nama resipi sendiri) & Sayur Kacang Goreng campur Tauhu"...tetibe tadi kt ofis teringin nak masak lauk ni...hehee....lalalaaa..dgn senang hati sgt saya pun terus menyedikan nya......resipi ayam kicap saya ni saya follow resipi mak saya...mmg my favourite lauk ayam kicap ni ...kalau time raya kan tak pernah miss masak lauk ni...kalau tak ada mcm tak lengkap...begitu juga dgn sambal goreng...maklum lah orang jawa menu nya mcm2....

Ini lah antara bahan2 yang perlu disediakan utk membuat ayam kicap...rempah ratus tu mmg penting untuk melengkapkan rasanya...saya buat sikit je..jadi lah untuk makan sorang...ayam tu mula2 sekali mmg kene goreng dulu dan saya gaulkan nye dgn bwg putih yang ditumbuk...kemudian digaulkan dengan ayam itu bersama serbuk kunyit dan sedikit garam...bila dh goreng kan ayam tu ..saya tumiskan rencah utk kuah kicap...tumis sampai naik bau tau...then baru tuang kicap dan campur air sedikit...jgn letak garam lagi..termasin nnti Cik Jah oiiii!!!>... ^_^..Last sekali masuk kan kentang ..tapi kentang tu kene goreng dulu tau..kasi empuk...then baru masukkan bersama ayam tadi...jeng jeng..jeng...yeaayy!! dah siap ayam kicap cik izah....hahahaaa..terpoyo kejap...hahhaaa ^_^











Menu last sekali saya masak sayur kacang goreng campur tauhu...haaa!! ni satu lg menu favourite.... 

1 ulasan: